wtorek, 24 lutego 2015

SOJA DLA ZDROWIA- ŹRÓDŁO BIAŁKA

Soja... jedni twierdzą, że zdrowa, inni wolą jej unikać.
Biorę ją pod lupę :)



Aaa więc..
Pewne jest to, że jest źródłem pełnowartościowego białka(37%) - jego skład aminokwasowy jest bardzo podobny do białka zwierzęcego(dlatego jest bardzo polecana wegetarianom).
Zawiera wiele kalorii, co wiąże się z dużą zawartością tłuszczu nawet do 20%
100 g suchych ziaren soi dostarcza 385 kcal
50 g soi zastępuję 150 g wołowiny.
Ziarna soi zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe,w korzystnym stosunku do kwasów jednonasyconych . Białko sojowe niektórymi walorami przewyższa białko zwierzęce.
Cenimy ją również za to,że dostarcza wiele cennych witamin i składników mineralnych(witamina B1, B2, B6, potas, żelazo,wapń,magnez,fosfor)

WŁAŚCIWOŚCI SOI
- Obniża cholesterol,
- Chroni przed rakiem,
- Zapobiega osteoporozie,
- Łagodzi menopauzę,
- Zastępuje mleko i mięso,
- Opóźnia procesy starzenia skóry,
- Nie zawiera laktozy oraz glutenu przez co jest polecana osobom z nietolerancjami pokarmowymi

DLACZEGO ZŁA...
- Zbyt częste spożywanie nasion strączkowych przyczynia się do upośledzenia pracy tarczycy,
- Przyczyna alergii, szczególnie u małych dzieci(nietolerancja białka sojowego),
- Posiada substancje, które ograniczają wchłanianie niektórych składników pokarmowych


NIE NALEŻY SPOŻYWAĆ WIĘCEJ NIŻ 50 GRAMÓW SOI DZIENNIE !!!

Produkty sojowe, pojawiają się zwykle na pułkach ze zdrową żywnością. Głównie kojarzy mi się z kotletami sojowymi :D 
Jednak produktów sojowych możemy już kupić coraz więcej:
sosy,parówki,kotlety,pasztety,majonezy,tofu,mleko,batony...










Ja jestem za i na pewno zaproszę ją do mojej kuchni, a co Ty o niej sądzisz ? ;-)


3 komentarze:

  1. Czyli racjonalnie spozywana jest jak najbardziej pożywna. Jestem za włączeniem soi do posiłków ! :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Raczej unikałam :) Ale fajnie jest wiedzieć, że w odpowiednich ilościach jest całkiem spoko :D

    OdpowiedzUsuń